Ahad, 5 April 2009

Mencari Cinta Agung


Alhamdulillah saya berpeluang membaca buku yang menarik dan informatif coretan Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni bertajuk "JAGALAH ALLAH... ALLAH MENJAGAMU". Buku ini telah diterjemah oleh H. Sarwedi M. Hsb, disunting oleh Noraine Abu dan diterbitkan oleh Al-Hidayah Publishers.

Saya ingin sekali berkongsi dengan anda semua tentang coretan Dr Aidh di bab pertama buku tersebut iaitu tentang Cinta yang Agung. Bagi manusia yang terlalu mengejar kehendak fizikal tanpa mengharapkan kehendak spiritual sudah tentu tak dapat merasa ni'mait cinta yang Agung. Beruntunglah bagi manusia yang sentiasa mengharapkan cinta yang Agung ini dan rugilah bagi manusia yang lansung tidak kisahkan cinta ini.

Dalam bab ini, Dr Aidh ada menerangkan tentang cara-cara bagaimana untuk meraih cinta Allah SWT. Secara kesimpulannya, ada 4 cara utama:

  1. Kitab Suci Al-Quran Al-karim;

  2. Melepaskan Dunia dan Zuhud Terhadapnya;

  3. Qiyamullai;

  4. Merenung tanda-tanda kebesaran Allah SWT.

  • Dengan membaca Al-Quran;

Inilah cara yang paling besar manfa'at dan paling disukai Allah SWT kerana Al-Quran adalah kitab yang agung yang diwasiatkan oleh Rasulullah SAW.

Dalam kitab Shahih Muslim, daripada Abi Umamah r.a, Rasulullah SAW bersabda: "bacalah Al-Quran kerana ia akan memberikan syafa'at kepada sesiapa sahaja yang gemar membacanya pada hari akhirat kelak".

Oleh kerana itu, Rasululllah SAW sentiasa memposisikan darjat manusia sesuai dengan kadar interaksi mereka dengan Al-Quran. Beginilah kriteria yang diajarkan oleh Islam, yang paling mulia dan yang paling utama adalah komitmen kepada prinsip 'La Ilaha Illallah' dan orang-orang yang cintakan Allah.

Rasulullah SAW ada bersabda (daripada Abdullah bin Abbas r.a): "sesungguhnya orang yang tidak ada sama sekali Al-Quran di dalam dirinya, bagaikan rumah yang hancur lebur". Inilah yang digambarkan oleh Rasulullah bagi manusia yang tidak meraih cinta Allah dengan Al-Quran. Hati yang tidak sedikit pun diisi dengan keindahan Al-Quran akan terisi dengan kemunafikan, kebingungan, kesedihan, keresahan dan kehausan cinta yang Agung. Baginda SAW adalah orang paling banyak tersentuh hatinya dan sangat prihatin pada Al-Quran.

Inilah cara pertama yang dapat saya katakan cara yang paling mudah untuk meraih cinta Allah. beruntunglah bagi manusia yang sentiasa hidup dengan Al-Quran, berinteraksi dengannya, mentaddaburinya dan mengulang-ulanginya serta menagamalkan nya. Semoga kita tergolong dalam golongan yang meraih cinta yang Agung ini dengan Al-Quran..amin!!


  • melepaskan dunia dan zuhud terhadapnya.

Ramai yang silap sangka dengan pengertian zuhud terhadap dunia. Ramai yang menyangka yang kita harus meninggalkan kehendak fizikal secara total. Pengertian zuhud yang sebenar adalah dengan mengambil sesuatu yang bermanfa'at daripada dunia ini sehingga tidak terlalu sibuk dengannya dan lalai terhadap tuntutan akhirat.

Allah berfirman dalam Al-Jathiyah:23:"{maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmuNya (maksudnya; bahawa Allah membiarkan orang itu sesat kerana Allah telah mengetahui bahawa dia tidak menerima petunjuk-petunjuk yang diberikan kepadanya)...}".

Allah mengambarkan di sini betapa ruginya golongan yang bertuhankan hawa nafsu hingga lalaikan Tuhan yang satu. Golongan ini bukan sahaja jauh dari cinta Allah malah jauh dari perhatianNya.

Rasulullah ada bersabda dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Sahl bin Sa'ad r.a:"bersikap zuhudlah kamu terhadap kehidupan dunia ini, nescaya Allah akan mencintaimu dan bersikap zuhudlah kamu terhadap sesuatu yang dimiliki oleh manusia, maka manusia akan akan mencintaimu."

Ini adalah salah satu peringkat yang paling agung dalam meraih cinta Allah, dengan mengeluarkan kecintaannya terhadap dunia dari dalam hatinya dan digantikan dengan kecintaan kepada Allah semata-mata. Rasulullah SAW sentiasa mengingatkan kita semua supaya berwaspada dengan kecintaan dan penghambaan yang total kepada dunia. Ramai di kalangan manusia yang menjadi hamba harta, hamba kemewahan dan ada juga yang menjadi hamba pangkat dan jawatan tanpa mengambil kisah tentang kehambaan pada Allah.

  • Qiyamullai

Allah SWT menggambarkan salah satu karekteristik hambaNya yang bertaqwa adalah yang gemar melakukan Qiyamullai seperti dalam firmanNya: "{di dunia mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan selalu memohon keampunan di waktu pagi sebelum fajar}". (Adz-Dzariyat:17-18).

Qiamulallai boleh kita laksanakan walaupun hanya melakukan solat sunat dua raka'at sebelum waktu subuh tiba agar kita termasuk dalam golongan orang-orang yang sentiasa mengharapkan cinta Allah SWT. Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:"Allah SWT turun ke langit dunia, tatkala sepertiga malam masih tersisa, Allah menyeru:"Adakah di antara hambaKu yang berdoa kepadaKu, supaya Aku mengabulkan permintaannya?Adakah di antara hambaKu yang meminta ampun kepadaKu, supaya Aku mengampuninya? Adakah di antara hambaKu yang meminta kepadaKu, supaya Aku memenuhinya."

Qiyamullai merupakan salah satu sunnah yang diajarkan oleh Rasulullah SAW dan sebagai lambang kejayaan Islam. Kalau kita sudah kehilangannya, maka kita akan kehilangan nilai-nilai keimanan, muhasabatun nafs, ni'mat ibadah dan cinta kepada Allah.


  • Merenung tanda-tanda kebesaran Allah.

Allah berfirman:"{Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka.}"(Ali-'Imran:190-191).

Perenungan dan penghayatan adalah cara yang penting untuk menuju kepada penghambaan yang hakiki kepada Allah SWT. Inilah bentuk ibadah orang-orang yang berbahagia yang sentiasa merenungi tanda-tanda kebesaran Allah yang nyata di samping merenungi betapa ajaib dan indahnya Tuhan langit dan bumi.

Itulah antara cara-cara meraih cinta Allah. Anda semua boleh mendapatkan buku tersebut untuk mendapatkan ulasan yang lebih terperinci. Semoga kita semua termasuk dalam golongan yang sentiasa meraih cinta yang Agung dan Hakiki..amin.

2 ulasan:

  1. ulasan yg menarik.

    membanti kefahaman sy.

    terima kasih krn berkongsi.

    BalasPadam
  2. aku terfikir apakah perbezaan manusia yang menjumpai Allah terlebih dahulu kemudian baru meneliti ciptaan-Nya dengan manusia yang meneliti ciptaan-Nya terlebih dahulu kemudian baru menjumpai Allah..

    BalasPadam